De uit Boedapest afkomstige Péter Forgács is mediakunstenaar en werkt sinds 1976 als fotograaf en filmmaker. Ook werkte hij tot en met de jaren ’80 nauw samen met Group 180, een hedendaagse muziekgroep uit Hongarije. Bovendien werkte hij in diezelfde periode in de filmstudio Balázs Béla.
Forgács richtte in 1983 in Boedapest de Private Photo & Film Archives Foundation (PPFA) op. Hierin bewaart hij een zeer unieke collectie van filmmateriaal, dat gemaakt is door een aantal amateurs in de jaren ’20 van de 20e eeuw. Deze opnames verwerkt hij vervolgens in zijn postmodernistische adaptaties, waarbij hij voornamelijk de jaren ’30 en ’60 van de 20e eeuw belicht. Met de filmreeks Private Hungary, een serie van maar liefst meer dan 30 films, wist Forgács diverse prijzen in de wacht te slepen.
Met de film Bartos Family maakte Forgács echter zijn internationale debuut in 1988. Deze film leverde hem twee jaar later tijdens het World Wide Video Festival in Den Haag de Grote Prijs op. Tijdens de Biënnale van Venetië, een toonaangevende internationale kunstmanifestatie, leverde Forgács zijn aandeel in het Hongaarse paviljoen dat destijds gecureerd werd door András Rényi. Het werk van Forgács is overigens wereldwijd in vele collecties opgenomen, zo ook in het Nederlandse Filmmuseum te Amsterdam.